niedziela, 29 października 2017

Księżycowa wyspa Pag część 2 - wyprawa Bałkany #3

Podróży na Księżyc ciąg dalszy!

Kiedy przebywamy na wyspie Pag w Chorwacji możemy poczuć się jak na odległej planecie. A to za sprawą jej księżycowego krajobrazu. Pisałam już o tym w pierwszej części wpisów o Pagu, TUTAJ

Chorwacki Street Art w mieście Metajna

Z Metajny ruszyliśmy w stronę miasta Pag. Jechaliśmy drogami wijącymi się wzdłuż skalistego i surowego otoczenia, na którym od czasu do czasu pojawiały się odcinki zielone, a wraz z nimi wędrowcy w postaci takiej jak na poniższych zdjęciach.

Po drodze oczywiście było kilka przystanków na zdjęcia, przecież nie mogliśmy przejechać obojętnie obok takich krajobrazów.

Przystanek na obiad i kawę też musiał być.

Miasto Pag po obu stronach otoczone jest górami. W dużej mierze architektura jest odrestaurowana, można spokojnie spacerować po bulwarze pomiędzy kamieniczkami, a delikatnie kołyszącymi się na wodzie łodziami.

Widok na miasto Pag

Most Katine w mieście Pag

Idąc wzdłuż bulwaru dotarliśmy do mostu Katine, który łączy stare miasto z magazynami soli. Wybudowany został w 2010 roku w miejsce poprzedniego XV wiecznego. Przeznaczony jest wyłącznie dla ruchu pieszego.

Spacerując po starym mieście napotkaliśmy romański kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, wspominany już w pismach z XII wieku.

Miasto Pag było otoczone murami obronnymi z dziewięcioma wieżami. Jedyną, którą dziś możemy oglądać jest Wieża Skrivanat, powstała w XV wieku i zachowała swój oryginalny wygląd. O tej porze roku (październik) była zamknięta, jednak latem organizowane są tutaj różne wydarzenia kulturalne.

Wieża Skrivanat

Miasto Pag, które zastaliśmy było bardzo ciche i spokojne, czas tutaj stanowczo zwolnił, przechadzające się osoby nigdzie się nie spieszyły. Jednak latem turystów jest tutaj znacznie więcej.

Jadąc dalej kierowaliśmy się w stronę Paskiego mostu łączącego wyspę z lądem. Wyspa Pag to nie tylko Księżyc, to także sól! Uzyskuję się ją tutaj od średniowiecza, stanowi 2/3 chorwackiej produkcji soli.

Wydobywanie soli na wyspie Pag

Droga na Paski most

Most został wybudowany w 1968 roku, ma 301 metrów długości i jest położony 35 metrów nad poziomem morza. W pobliżu znajduje się twierdza (Fortica Pag), została zbudowana w XVII wieku, chroniła przesmyk pomiędzy wyspą, a lądem.

Ruiny twierdzy Fortica Pag

Ruiny Fortica Pag

Wyspa Pag to miejsce do którego z pewnością wrócimy! Czuliśmy się tam jak na odległej planecie, na której wyciszyliśmy się i zanurzyliśmy w refleksji jak nigdzie indziej. Wyspa zrobiła na nas ogromne wrażenie, a nie zobaczyliśmy jeszcze jej wszystkich ukrytych skarbów.